Velkommen i Kolbøtten
Her kan du læse lidt om os, vores hverdag og praktiske oplysninger
-
Lidt om os
Børnehaven Kolbøtten er oprettet i 2005 ved en sammenlægning af Koloritten i Kollemorten og Børnehaven Krudthuset i Vonge. Børnehaven har til huse i Kollemorten gamle skole, hvilket gør at vi har mange gode faciliteter både ude og inde. Børnehaven råder over 4 store grupperum. 3 mindre legerum, fællesrum og hobbyværksted. Børnehaven har i tillæg fri adgang til gymnastiksal og store mødelokaler. Børnehaven har adgang til legeplads, sportsplads, udendørsscene, bålplads, stor asfalteret gård og naturlegeplads. Alt er åbent for offentligheden.
I børnehaven Kolbøtten er børnene inddelt på tre aldersintegrerede stuer – Biller, Humlebier og Mariehøns – på stuerne er der fokus på leg, læringsmiljøer og vokseninitierede læringsmiljøer, heri er der fokus på børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse.
Vi værdsætter børnenes relationer indbyrdes og til de voksne. Derfor er værdier som nærvær og trivsel essentielle i vores hverdag. Nærvær er kendetegnet ved prioritering af tid til de små ting der gør er stor forskel. For eksempel tiden til at øve sig, og lære/mestre nye færdigheder – dette foregår ved tøjskift, bleskift og meget mere.
Når et barn starter i børnehave er relationen til de voksne første skridt til barnets trivsel. Derfor er det også en prioritet at der er tid til nærvær.
Som en fællesfaktor ligger begrebet fællesskaber henover alt hvad vi gør i hverdagen. Grundlaget for bl.a. trivsel eksisterer også i, at alle børn er en del af et fællesskab. Derfor er fællesskabets evne til inklusion og læring om hinandens forskelligheder et væsentligt bidrag i at sikre alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. -
Struktur og dagens opbygning
I vores børnehave er der tre stuer - Biller, Humlebier og Mariehøns. Hver stue er aldersintegreret med børn fra 3-6 år. På hver stue er børnene delt i rød, blå og grøn grupper. Dette er ikke grupper der er i spil dagligt, men nærmere aktivitetsgrupper, som indimellem deler børnene i specifikke læringsrum/aktiviteter.
Grøn er de 3-årige
Blå er de 4 årige
Rød er de 5-6 årige—børn bliver røde i august året før de starter i skoleKl. 06.15
Børnehaven åbnerKl. 06.30 - 07.00
Mulighed for morgenmad på Mariehønestuen
Kl. 07.00 - 9.00
Leg og læringsmiljøer i huset
Kl. 09.00
Mulighed for formiddagsmad
Kl. 09.30 - 10.45
Leg og læringsmiljøer på stuen.
Her kan børnene være inddelt i rød, blå, grøn eller andre grupper
der for eksempel går i gymnastiksalen, på loftet eller på tur.
Nogle børn leger, og er involveret i legemiljøer sammen med voksne.
Kl. 10.45 - 11.45
Samling og middagsmad
Kl. 11.45 - ?
Vi er på legepladsen, og vurderer efter vejrlige forhold om og hvornår vi går ind igen.
Kl. 14.00
Mulighed for eftermiddagsmad
Kl. 16.45 (Kl. 16.00 fredag)
Børnehaven lukker -
Praktiske oplysninger
Fødselsdag i børnehaven:
Vi vil meget gerne holde fødselsdag for Jeres barn i børnehaven, og I er også selv meget velkommen til at deltage. Tidspunktet for festligholdelsen aftaler I med den stue barnet går på. Vores køkkenpersonale laver boller til fødselsdagsbarnet. Hvis barnet møder inden kl. 8:30 kan det være med til at pynte bollerne, og herefter markerer vi barnets særlige dag.
Da vi har kostpolitik er det vigtigt for os at, I respektere at vi ikke serverer søde sager i børnehaven - hvis I ønsker at medbringe noget sundt til festlighederne, så aftal det med personalet på stuen. For eksempel kan I medbringe popcorn, ostehaps, frugt, rosiner eller noget i den stil. Vi opfordrer til at man blot vælger en ting at tage med.
Vi vil sørge for at der er pyntet op på bordene.Vanteordning:
Dit barn har mulighed for at være med i en vanteordning. Forældrebestyrelsen og personalet har, efter ønsker fra forældre, genindført en vanteordning i børnehaven (lukket ned under Corona). Nogle børn er allerede tilmeldt ordningen, og det har vist sig at interessen for tilbuddet er stor. Børnehaven indkøber vandtætte vanter til fælles eje –således at forældrene og personale ikke længere skal lede efter vanter med navn i! Hvis man tilmelder sig vanteordningen forpligter man sig også til at tage alle vanterne med hjem en til to gange i løbet af barnets børnehavetid (alt efter hvor mange der er med i ordningen), for at vaske dem. Vanterne bliver sendt med et barn hjem om fredagen, og medbringes rene og klar til brug igen mandag morgen. For at være tilmeldt ordningen indbetales der 130 kr. pr. barn til indkøb af vanter – et engangsbeløb der indbetales ved tilmelding. Når beløbet er betalt har barnet handsker gennem hele børnehavetiden.Sol og solcreme:
I sommerperioden er det vigtigt, at jeres barn er beskyttet mod solen. Vi opfordrer til altid, at have en tynd bluse på og have en solhat på eller liggende i barnets kasse. Jeres barn skal altid være smurt ind i vandfast solcreme hjemmefra. De bliver smurt igen på udsatte steder, inden vi går på legepladsen over middag. Vi bruger solcreme, der er fri for parabener og parfume.Sikkerhed:
Barnet må aldrig selv åbne lågen, eller for lov til at gå alene ud til bilen. Parkeringen langs bygningen er KUN for personalets biler for minimere trafikken når børnene kommer og går.Ferie for børn:
Børn har samme behov for at holde fri og have ferie fra institutionerne, som voksne har fra deres arbejdsplads. Institutioner, dagplejer og skolers hverdag er derfor tilrettelagt ud fra, at børnene holder fridage og ferie i samme omfang som forældrene. I skal huske at give besked om Jeres barns ferie, til daginstitutionen/registrere det i Aula i god tid, så personalet har bedre mulighed for at planlægge pasningen. Op til skolernes ferie bliver der lagt tilmelding ud på Aula.Lukkedage i dagtilbud:
Alle daginstitutioner samt dagplejen holder lukket på alle helligdage, samt juleaftensdag og grundlovsdag. På disse dage tilbydes der ikke feriepasning. Udover det holder institutionen lukket i ugerne 29 og 30, de tre dage før påske, mellem jul og nytår og dagen efter Kr. Himmelfart. På disse dage tilbydes der feriepasning i anden institution. Tilmelding foregår på en blanket som bliver sendt ud via Aula.Aflevering/afhentning:
I skal huske at tjekke Jeres barn ind og ud på skærmen ved grupperummet. Hvis I er i tvivl skal I henvende jer til personalet, som meget gerne viser, hvordan det virker. OBS. Barnet må ikke selv lære at gøre det!
Goddag og farvel:
Alle forældre trykker sit barn kommet i Aula på skærmen på gangen. Dog ønsker vi at der fortsat siges goddag og farvel til en voksen i huset. Der er også vigtigt at i på Aula noterer om jeres barn holder fri eller er syg, af hensyn til dagens planlægning.Børn med ble:
Fra barnet starter i børnehaven øver vi i forbindelse med bleskift at gå på toilet. Og når barnet og forældre er klar til at øve sig i at gå uden ble bakker vi gerne op. Bleer medbringes hjemmefra, og vi opfordrer til at bleen ikke er en bukseble. -
Madordningen
I Kolbøtten har vi en 90-100% økologisk madordning.
Til morgenmad serveres der havregryn/grød og noget brød. Formiddags og eftermiddagsmad vil variere med frugtgrød, rugbrød og boller m.v.
Dagens måltider kan ses på tavlerne i garderoben men følgende oversigt er en god rettesnor:
Mandag og onsdag:
Rugbrød med pålægsfad.Tirsdag:
SuppeTorsdag:
Kartofler og kød med tilbehør.Fredag:
Fredagsgrød med frugtkompot.
Mere information om madordningen her på hjemmesiden. -
Garderobe og påklædning
Klæd dit barn i fornuftigt og praktisk tøj. Medbring overtrækstøj, regntøj, flyverdragt, og støvler efter årstiden. Sørg altid for, at der er skiftetøj i garderoben. VIGTIGT! Der må ikke være snore i børnenes hætter eller ligge plastikposer på rummet. Dette er for at undgå alvorlige ulykker.
Vigtige pointer at huske på er:
- Sørg for det er tøj jeres barn selv kan tage af og på for eksempel er der ikke mange som selv kan snøre sine sko.
- Tjek dagligt skiftetøj, og sørg for at have mere med hvis kassen løber tør.
- Ingen halstørklæder.
- Tjek om jeres barn stadig kan være i sit skiftetøj.
Bruger dit barn ble, skal man selv medbringe.
Hvad skal der være i kassen med skiftetøj?- Underbukser og undertrøje.
- Bluser og t-shirts.
- Bukser og shorts.
- Strømper og hjemmesko.
- Regntøj og termotøj.
- Gummistøvler.
- Varm trøje.
- Flyverdragt/ jakke og overtræksbukser.
- Hue, vanter og tykke sokker.
- Sommerhat og sandaler.
Om fredagen skal alt tøj tages med hjem på grund af rengøringen.
- Sørg for det er tøj jeres barn selv kan tage af og på for eksempel er der ikke mange som selv kan snøre sine sko.
-
Overgange
Når barnet starter i børnehave, har vi oftest forinden modtaget en mundtlig overlevering (såfremt forældre har givet accept til det). Dette sker uanset om barnet kommer fra dagpleje, vuggestue eller skifter børnehave.
Ved opstart i børnehave er forældre på besøg med sit barn tidligst 2-3 uger inden start. Ved besøget taler vi sammen med forældrene og leger med barnet.
Ved overgang til skolen, starter man i august det år man fylder 6. Fra januar måned arbejder vi med røde børn mandag og onsdag formiddag på tværs af de to stuer. Her arbejdes med læringsparathed. Et år før skolestart begynder vi at skærpe vores blik på barnets læringsparathed. Skolen kobles på som sparringspartner, og vi arbejder frem mod en skolesamtale, hvor vi finder fælles fokusområder frem mod den kommende start. I overgangen tager vi på besøg på skolen og deltager i undervisningen. Desuden vil vi være skolens sparringspartner op til et år efter skolestart. -
Transport af børn
Som udgangspunkt er ture ud af huset baseret på gåben eller offentlig transport. Dette planlægges sådan at de lokale busruter kan benyttes.
Kun under særlige forhold kan personale eller forældre være chauffør for børnene. Skulle det blive aktuelt vil der være dialog med forældre om det. -
Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet i Børnehaven Kolbøtten skal bygge på gensidig respekt og åben dialog, hvor imødekommenhed og lydhørhed er fundament for udvikling og forståelse for hinandens perspektiver.
Vi har en åben, saglig og ordentig kommunikation med respekt for god etik og moral.
Derfor er hver en ting, stor som lille, også velkommen her. Vi vil deltage i dialog om det, være lydhøre, og evt. give os tid til forklaring.
-
Legetøj
Børnene må ikke have privat legetøj med i børnehaven. Det er dog sådan, at barnet kan tage et sovedyr, sut o.l. med, hvis der er brug for det. Dette skal ligge i tasken og kan bruges, når barnet skal sove eller hvis det lige er lidt ked af det. Derudover må barnet altid have sin egen cykel og hjelm med.
-
Information
Informationer kan findes forskellige steder og på forskellige måder. Man kan både finde information på whiteboard tavlerne i garderoben, og via billeder i Aula om dagens læringsmiljøer og aktiviteter.
I Aula sendes der beskeder og nyhedsbreve ud fra ledelsen og indimellem kommer der også informationer her fra stuerne.
-
Forældresamtaler
Ca. 4 mdr. efter barnets start i Kolbøtten, bliver forældre tilbudt en samtale. Her fortæller personalet og forældre om barnets opstart, tryghed m.m.. Inden for opstartsperioden.
Midtvejs (april/maj det år barnet fylder 4) tilbydes man igen en samtale, hvor vi sammen har blik på barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling.
Der tilbydes ligeledes en afsluttende samtale i oktober/november året før skolestart. Her sætter vi sammen et blik på barnets læringsparathed, og hvilke veje vi skal støtte frem mod den kommende skolestart.
Det er altid muligt at afholde en samtale hvis enten forældre eller personale har et yderligere behov.